آموزشی, مقالات آموزشی

چطور بهترین عکس‌هایمان را برای مجموعه عکس انتخاب کنیم

OLYMPUS-DIGITAL-CAMERA

یکی از چالش‌هایی که پیش روی عکاسان است انتخاب بهترین عکس‌ها برای ارایه مجموعه عکس است. ادیتورها و عکاسان به نحوی با این مورد برخورد می‌کنند. اما راهکارهای ایده‌آل برای بهترین انتخاب کدام است.

اگر به مجله‌ها و روزنامه‌ها نگاه کنید به سختی می‌توانید دو عکس مشابه ببینید. ادیتورها ساعات زیادی را برای انجام این کار صرف می‌کنند تا بتوانند عکس‌های یک مجموعه عکس را در بهترین حالت ممکن در کنار هم قرار بدهند.

در این قسمت راهکارهایی ساده و کلی را برای انتخاب راحت‌تر و بهتر با هم بررسی می‌کنیم:

عکس‌هایی که در قسمتی واضح و در قسمتی ناواضح هستند را حذف کنید. این موضوع می‌تواند بخاطر اشکالات لنز یا تنظیمات عکس باشد بنابراین عکس‌هایی که این مشکل دارند را حذف کنید.

 حواستان به خطای دید باشد. برای مثال در عکس‌هایی که بی‌هوا تکه‌ای از درخت، ساختمان یا … از بالای سر کسی، از وسط دست یا صورت بیرون می‌زند حالت ناخوشایندی ایجاد می‌کند. این عکس‌ها را حذف کنید.

در هم ریختگی‌های تصویری را مرتب کنید. برای مثال بافت‌ها، ساختارها و موضوعاتی که تصویر را دچار اغتشاش بصری می‌کنند. سعی کنید به موضوعات اصلی توجه کنید. نقاط کانونی مختلف می‌تواند توجه را از روی موضوع اصلی بردارد.

خط افق. ممکن است خطوط افقی کج باشند. در این صورت بهتر است که حواسمان به این خط و خطوط باشد تا تصویری با تعادل بهتر داشته باشیم.

حالت چهره های افراد زمانی که در هم و بهم ریخته است را فراموش کنید. یکی از دلایلی که من از افراد در حال غذا خوردن عکاسی نمی‌کنم همین موضوع است.

زمانی که از گوشه کادر سوژه ای وارد می‌شود عکس‌ها چندان ایده‌ال و قابل توجه نیستند. سعی کنید این موضوع را زمانی که از سوژه های زنده عکاسی می‌کنید رعایت کنید.

این موارد زمانی قابل استفاده است که در مورد یک سری تصویر خیالی صحبت می‌کنیم اما زمانی که دو تصویر یکسان داریم کمی کار سخت‌تر است. وقتی که دو تصویر کاملا مشابه داریم ممکن است به صورت اتفاقی یکی از آنها را انتخاب کنیم. راهکارهایی وجود دارد اما توجه به این موضوع هم قابل ذکر است که سلیقه افراد مختلف با هم متفاوت است. ممکن است من عکسی را انتخاب کنم که شما به آن علاقه‌ای ندارید. اما قصد ما گفتن موارد کلی و استاندارد برای دستیابی به راه حلی همه جانبه است.

قدم اول

در ابتدا باید ببینیم کدام عکس‌ها را با ویژگی‌هایی مشابه عکس تکراری می‌گوییم. برای اینکه این موضوع را به صورت تصویری ببینیم مجموعه زیر را در نظر داشته باشید.

در این عکس‌ها شماره 1 و 9 به اندازه کافی متفاوت هستند. در ادامه من عکس شماره 1 را بخاطر اینکه تنها یک گرم کردن ساده و چندان هیجان‌انگیز نبود حذف کردم. در ادامه عکس‌هایی را می‌بینم که چندان متفاوت نیستند و تنها اگر موارد خاصی را مربوط به نحوه گرفتن گیره‌ها، نحوه جابجایی پاها و … را به صورت مقاله در مورد آنها بنویسیم می‌تواند جذابیت دیدن عکس‌ها را دو چندان کند در غیر این صورت همچنان یک سری عکس تکراری می‌بینیم. من به همین دلیل این مجموعه را انتخاب کردم چرا که در کنار تکراری به نظر رسیدن عکس‌ها ویژگی های منحصربفردی دارند و قرار است با هم ببینیم که چطور می‌توان بهترین عکس‌ها را انتخاب کنیم.

قدم دوم

در این مرحله باید به صورت کلی عکس‌ها را از نظر مشکلات ایجاد شده بررسی کنیم. برای مثال در عکس شماره 2 شما در گوشه‌ای از تصویر یک جفت کفش می‌بینید که در بالای سر سوژه بیرون زده‌اند. در مورد بی نظمی‌های موجود در عکس در مطالب بالاتر توضیح داده بودیم و این مورد یک مثال است.

قدم سوم

در عکس 7 همانطور که می‌بینید سر کوهنورد کمی محو شده که در این صورت باقی مانده عکس هم حالت جذابی نخواهد داشت. این در حالی است که تمامی تصویر واضح و شفاف ثبت شده است. زمانی که انتخاب با مردم است آنها می‌خواهند صورت افراد را واضح و مشخص ببینند و اگر بقیه قسمت‌ها هم محو و تار باشد زیاد مشکل‌ساز نخواهد بود.

قدم چهارم

بعد از آن به عکس‌هایی می رسیم که کمی مشابه هستند و برای حذف آنها دلایل زیادی وجود ندارد. همانطور که میبینید عکس شماره 3، 4 و 5 بسیار شبیه هستند. در این حالت عکس‌هایتان را در یک گروه جداگانه بررسی کنید. در این مرحله این عکس‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم و پس از انتخاب عکس نهایی آنها را در کنار بقیه عکس‌ها بررسی می‌کنیم.

قدم پنجم

در این عکس‌ها همانطور که می‌بینید عکس شماره 3 و 4 پایین و بالای صخره قابل رویت است. این موضوع باعث می‌شود که در عکس‌های قبلی که ارتفاع صخره مشخص نبود و احساس میکردیم که ارتفاع صخره بسیار بیشتر است کمی همه چیز زیر سوال برود. بنابراین عکس 3 و 4 را حذف کنید. در هر عکس سعی کنید عکس‌هایتان را از دیدگاه بیننده بررسی کنید، کسی که اطلاعاتی در مورد فضای واقعی عکاسی شما ندارد. با کنترل کردن محیط عکاسی می‌توانید آن چیزی که می‌خواهید را به بیننده نشان دهید. آن چیزی که شما نشان نمی‌دهید به اندازه موضوعی که در عکس نشان می‌دهید مهم است.

قدم ششم

در این مرحله عکس شماره 5 را با شماره 6 و 8 مقایسه می‌کنیم. در این مرحله با توجه به آن چیزی که مد نظر ماست .عکس شماره پنج به اندازه باقی موارد قوی نیست. در این عکس قسمتی از دست صخره نورد با پای او پوشانده شده است. همچنین در این  عکس حالت عضلات ورزشکار چندان قابل توجه و مشخص نیست.

قدم هفتم

تنها دو عکس باقی مانده که هر دو موارد قابل توجهی را به نمایش می‌گذارند. من هر دوی این عکس‌ها را بنا به دلایل خاصی دوست دارم. در عکس شماره 8 صخره نورد بسیار برجسته دیده می‌شود. قسمتی از بدن او از کادر بیرون رفته که ترکیب‌بندی ایده آلی را ایجاد کرده. با وجود اینکه در عکس شماره 6 بدن ورزشکار قسمت زیادی از تصویر را پوشش نداده اما فضای بیشتری از بافت و مختصات محیط عکاسی عکس را پشتیبانی می‌کند. جزییات بیشتری که در این قسمت از تصویر وجود دارد شخصیت بهتری به عکس می‌دهد بدون اینکه برای جلب توجه نگاه شما را بهم بریزد. در این عکس بیننده اطلاعاتی از بالا و پایین صخره ندارد و سرنخ‌های کمی در مورد نوع صعود به او می‌دهد.

 

 

 

قدم هشتم

در عکس شماره 6 ما چیزی در مورد ارتفاع صعود به بیننده نمی‌دهیم و همچنین در این عکس خود صخره هم واضح‌تر و مشخص‌تر است. این جزییات اندک شخصیت بهتری به عکس می‌دهد بدون اینکه توجه را بیشتر به خود جلب کند. در کنار عکس شماره 6 عکس شماره 9 هم می‌تواند جزو عکس‌های انتخابی باشد با توجه به این موضوع که این عکس در مورد رسیدن به قله است تا صعود.

در این عکس‌ها مواردی که به صورت کلی می‌توانست توجه شما را به انتخاب بهتر عکس‌ها جلب کند عنوان شد. در ادامه می‌توانید با تمرین بیشتر مجموعه عکس‌های خود را بهتر انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.