آموزشی, مقالات آموزشی

چگونه با فلاش اکسترنال عکاسی کنیم؟

چگونه-با-فلاش-اکسترنال-عکاسی-کنیم

فهرست مطالب

فلاش داخلی دوربین

تقریبا همه دوربین‌های مدرن، همچنان با فلاش روی دوربین به بازار عرضه می‌شوند. ممکن است تعجب کنید و با خود بگویید تا زمانی که فلاش اکسترنال هست، چرا فلاش دوربین؟ بیشتر عکس‌هایی که با فلاش داخلی دوربین گرفته می‌شود جذاب نیستند. هایلایت‌های وحشتناک، قرمزی چشم، سایه های خشن و … . پس چرا تولیدکنندگان اصرار دارند که دوربین‌های حرفه‌ای همچنان با فلاش داخلی عرضه شوند؟!

 فلش روی دوربین در موارد محدود استفاده می‌شود. برخلاف تصور بیشتر عکاسان مبتدی، کاربرد فلاش روی دوربین به عنوان یک نور پرکننده در روز است و نباید به عنوان نور اصلی در شب استفاده شود. استفاده از فلاش داخلی دوربین در طول روز، به ویژه در عکاسی پرتره باعث از بین رفتن سایه ها می‌شود. همچنین به نمایش بهتر جزییات در هنگام استفاده از نور زمینه،کمک خواهد کرد.

وقتی بهترین دلیل شما برای استفاده از فلاش دوربین این باشد که ” از هیچ چیز بهتر است”. مطمئناً از آن استفاده نخواهید کرد. اینجاست که اهمیت استفاده از فلاش اکسترنال در عکاسی مفهوم پیدا می‌کند.

مقایسه-فلاش-داخلی-و-خارجی-دوربین

عکس گرفته شده با فلاش اکسترنال                                    عکس گرفته شده با فلاش دوربین

فلاش اکسترنال چیست؟

همان طور که از اسم آن مشخص است، فلاش اکسترنال نوعی فلاش است که روی دوربین قرار می‌گیرد و به عنوان یک منبع نور مصنوعی می‌توان از آن استفاده کرد. فلاش اکسترنال با نام اسپید لایت (Speedlight) نیز شناخته می‌شود.

اتصال-فلاش-اکسترنال-روی-دوربین

فلاش های اکسترنال دارای قدرت بالاتری نسبت به فلاش های داخلی هستند. برخی از آنها قادر به روشن کردن سوژه هایی در فاصله بیش از 10 متر هستند. به بیان ساده تر، اسپیدلایت یک منبع نوری کمکی برای سوژه هایی که در فاصله دورتر از دوربین قرار گرفته اند، هستند.

از جمله مزیت های فلاش خارجی قابل حمل بودن آن است. این فلاش از طریق کفشک (Hot Shoe) به دوربین متصل می‌شود.

از دیگر مزایای فلاش های اکسترنال عبارتند از :

  • امکان تغییر جهت منبع نور
  • منبع نوری بزرگتر و قوی تر نسبت به فلاش داخلی دوربین
  • کاهش قرمزی چشم در عکاسی پرتره
  • امکان کنترل بیشتر و بهتر بر نور محیط
  • ایجاد خلاقیت در نورپردازی
  • امکان اتصال فلاش به سه پایه نور علاوه بر دوربین
  • نورپردازی طبیعی‌تر

کاربرد-فلاش-اکسترنال

برندهای اسپید لایت موجود در بازار

امروزه طیف گسترده‌ای از فلاش اکسترنال در بازار وجود دارد. برند‌های موجود عبارتند از Godox، Nissin، Yongnuo، Zomei، Profoto و … یکی از معروف‌ترین برند‌های موجود Godox است که از سال 1993 در شنزن چین فعالیت خود را در تولید تجهیزات نورپردازی آغاز کرده است.

حال قصد داریم با معرفی یکی از مدل های موجود در بازار از برند گودکس، به بیان نحوه کار با فلاش اکسترنال و استفاده از آن در عکاسی بپردازیم.

فلاش-اکسترنال-TT-685

معرفی فلاش اکسترنال Godox TT685

این فلاش قدرتمند گودوکس‌ یکی از بهترین فلاش های اکسترنال در بین تجهیزات نورپردازی وایرلس است. از ویژگی های این فلاش، قابلیت استفاده به‌عنوان فلاش Master یا Slave در انواع کیت‌های نورپردازی است. فلاش TT685 گودکس دارای سیستم دریافت و ارسال 2.4 گیگا هرتز می‌باشد. این مدل فلاش اکسترنال متناسب با مدل های دوربین در بازار عرضه می‌شود. حرف آخر، در کنار اسم بیانگر مدل فلاش است برای مثال:  TT685F برای دوربین‌های فوجی ، TT685C برای کانن ، TT685S برای سونی ، TT685O برای پاناسونیک و المپیوس و TT685N برای دوربین های نیکون.

فلاش-اکسترنال-TT685

محتویات جعبه

فلاش در جعبه مقوایی محکم و جذابی که مشخصات کلیدی برروی آن نوشته شده، قرار گرفته است. در داخل جعبه، فلاش، پایه کوچک برای اتصال فلاش به سه پایه نور، کیف و یک دفترچه راهنما به زبان چینی و انگلیسی وجود دارد.

دریافت دفترچه راهنمای انگلیسی TT680Canon

دانلود دفترچه راهنمای انگلیسی TT680Nikon

دریافت دفترچه راهنمای انگلیسی TT680Sony

محتویات-جعبه-tt685

مشخصات فنی فلاش اکسترنال

  • فلاش اکسترنال TT685 با 4 باتری AA کار می‌کند. این باتری ها انرژی لازم برای 230 بار فلاش زدن را فراهم می‌کنند. همچنین زمان بازیابی پس از هربار تخلیه فلاش بین 0.1 تا 2.6 ثانیه می‌باشد.
  • عدد راهنما (Guide Number) 60.
  • برد نوری فلاش در فضای داخلی (Indoor) 12 تا 15 متر و در فضای باز (Outdoor) 8 تا 10 متر.
  • فلاش می تواند در حالت Master و همچنین Slave مورد استفاده قرار گیرد. در حالت Master، فلاش می توان با سایر فلاش های دیگر سینک شده و دستور دهنده اصلی باشد. حالت slave برعکس بوده و فلاش پذیرنده دستور از فلاش اصلی دیگری خواهد بود.
  • سری فلاش تاشونده و چرخان ( از 0 تا 360 افقی و 7 تا 90 درجه‌ی عمودی ).
  • امکان عکاسی پرسرعت و سینک شدن با سرعت شاتر بالای 1/8000.
  • قابلیت بروز رسانی سیستم عامل از طریق پورت USB.

چرخش-سر-فلاش

مشخصات بدنه فلاش اکسترنال

وزن فلاش اکسترنال TT685 بدون باتری 410 گرم و همراه با باتری 530 گرم است. فلاش TT685 دارای یک صفحه LCD ماتریسی است که تمام تنظیمات و اطلاعاتی را که هنگام استفاده از فلاش نیاز دارید نمایش می‌دهد. دکمه روشن/خاموش، دکمه چرخان که در قسمت وسط قرار گرفته است. همچنین دکمه Mode یا تغییر حالت فلاش. دکمه قرمز رنگی روی فلاش هم به عنوان دکمه تست فلاش و هم به عنوان نشانگر آماده بودن فلاش عمل می‌کند.

بدنه-فلاش-اکسترنال

فلاش-اکسترنال-گودکس-TT685

نحوه استفاده از فلاش اکسترنال Godox TT685

تنظیم فلاش اکسترنال Godox TT685 بسیار ساده و آسان است. با قرار دادن باتری ها و اتصال فلاش به دوربین از طریق کفشک و چرخاندن پایه به منظور قفل شدن آن، اکنون شما آماده عکاسی با فلاش خواهید بود. در صورت عدم استفاده به مدت 90 ثانیه فلاش خاموش خواهد شد و با فشار دادن دکمه شاتر تا نیمه، مجدداً روشن خواهد شد.

فلاش اکسترنال بر روی hotshot قرار می‌گیرد. پس از قرار دادن کامل، اهرم قفل پایه(مانت) را بچرخانید تا در جای خود قفل شود. به خاطر داشته باشید قبل از اتصال یا جدا کردن فلاش، آن را خاموش کنید.

قرار-گرفتن-فلاش-روی-دوربین

وقتی برای اولین بار فلاش را روشن می‌کنید در حالت TTL قرار دارد. این بدان معنی است که در صورت سازگار بودن فلاش با مدل دوربین، آماده کار است.

حالت ها Modes فلاش اکسترنال 

فلاشTT685 دارای سه حالتTTL، دستی (Manual) و چند حالت (Multi) است. با فشردن دکمه حالت یا mode روی فلاش می‌توانید هریک از حالت های مربوط را انتخاب و شروع به عکاسی کنید.

حالت TTL

TTL در واقع مخفف کلمه “از طریق لنز” (Through the lens) است. این یک روش نورسنجی است. در این روش فلاش، نور مناسب را از طریق لنز دوربین تعیین می‌کند.

زمانی که فلاش در حالت TTL باشد، می‌توانید جبران نوردهی را تنظیم کنید به طوری که با قدرت کمتر یا بیشتر از حالت نرمال کار کند.

برای انجام تنظیمات جبران نوردهی کافی است دومین دکمه زیر صفحه نمایش را فشار دهید. با ظاهر شدن نماد نوردهی، با حرکت دکمه چرخان به چپ یا راست، نوردهی را کم و زیاد کنید.

حالت دستی Manual

تغییرحالت فلاش TT685 به حالت دستی بسیار آسان است. فقط یکبار دکمه Mode را فشار دهید. اکنون یک M در بالای صفحه نمایش نشان داده می‌شود.

در حالت تنظیمات دستی (manual) شما می‌توانید میزان قدرت فلاش را از 1/1 (قدرت کامل) تا 1/128 انتخاب کنید. برای تغییر تنظیمات قدرت، فقط کافی است دکمه چرخان را بچرخانید. چرخش به راست (در جهت عقربه های ساعت)، قدرت را کاهش می‌دهد، در حالی که چرخش به سمت چپ (خلاف جهت عقربه های ساعت) باعث افزایش قدرت فلاش می‌شود. هر کلیک دکمه چرخان ⅓ ، افزایش یا کاهش قدرت است.

حالت-دستی-TT685

می توان میزان پوشش نور فلاش (coverage) را به دلخواه بیشتر کرد و تغییر آن بسیار ساده است. دکمه بزرگنمایی (zoom) را یک بار فشار داده سپس دکمه چرخان را بچرخانید. چرخاندن آن به سمت راست، بزرگنمایی را افزایش داده و باعث کاهش سطح پوشش می‌شود. چرخاندن چرخ به سمت چپ بزرگنمایی را کاهش داده و باعث افزایش سطح پوشش می‌شود. اگر دکمه چرخان را به سمت چپ بچرخانید، گزینه AU را خواهید دید که به فلاش این امکان را می دهد تا بر اساس لنز دوربین، زوم را به صورت خودکار تنظیم کند.

حالت Slave

در این حالت لازم است که یک فرستنده X1 بر روی hotshot دوربین شما نصب شود. از این فرستنده وایرلس می‌توان برای کنترل بیسیم فلاش‌های استودیویی، فلاش‌های اکسترنال با گیرنده داخلی و فلاش‌های اکسترنال به همراه گیرنده‌های X1 استفاده کرد. در حالت slave، این فرستنده باعث تخلیه فلاش می‌شود. همانند مدل های فلاش اکسترنال، فرستنده ها نیز دارای مدل های مختلف هستند. حرف آخر، بیانگر مدل فلاش است. برای مثال X1 TF اشاره به فلاش فوجی دارد.

حالت-slave

حال شما می‌توانید فلاش اکسترنال خود را در محل مناسب نزدیک سوژه قرار دهید و خودتان در فاصله دورتر و زاویه دید مناسب از سوژه ایستاده و عکاسی کنید.

این قابلیت به ویژه در رویداد ها و مراسم عروسی بسیار کاربردی خواهد بود.

نورپردازی-غیر-مستقیم

به وسیله یک هولدر فلاش اکسترنال، قادر خواهید بود به راحتی تجهیزات خود از جمله فلاش، فرستنده و … را روی سه پایه نور قرار داده و برای نورپردازی غیرمستقیم از آن استفاده نمایید.

فلاش-اکسترنال-متصل-به-پایه

حالت Master

در این حالت فلاش اصلی روی دوربین شما قرارگرفته و امکان اتصال به سایر فلاش ها را خواهد داشت. این نکته را فراموش نکنید که فلاش ها باید بایکدیگرسازگار باشند تا امکان همگام سازی رادیویی وجود داشته باشد.

حالت-master-&-Slave

امکانات فلاش اکسترنال

  • همانطور که پیش تر گفته شد فلاش اکسترنال TT685، امکان سینک شدن تا سرعت شاتر 1/8000 ثانیه را دارد که در واقع بالاترین سرعت شاتر در بسیاری از دوربین ها است. سرعت سینک بالا (High Speed Sync) که به اختصار HSS نامیده می‌شود، می‌تواند در شرایط عکاسی در فضای باز بسیار مفید باشد به ویژه مواقعی که می‌خواهید با عمق میدان کم عکاسی کنید.
  • فلاش‌ TT685 با دوربین‌های کانن، نیکون و سونی سازگاری کامل دارد و امکان سینک با First Curtain و Second Curtain را دارد.

اگر علاقه مند به ایجاد دنباله نور در لبه ها با کمک فلاش و سرعت شاتر هستید، می‌توانید از همگام سازی پرده دوم (Second Curtain) استفاده کنید. در همگام سازی پرده دوم، تا وقتی که شاتر شروع به بسته شدن نکند فلاش زده نمی‌شود و این یعنی که نور محیط فرصت دارد نقش خودش را بازی کند و درست قبل از پایان نوردهی فلاش زده می‌شود.

سرعت-سنک-بالا-فلاش

چه زمان هایی نباید از فلاش اکسترنال استفاده کنیم؟

شناخت نور و روش های نورپردازی، از ویژگی های یک عکاس خوب به شمار می‌رود. این دانش شامل دانستن زمان و چگونگی استفاده از فلاش و همچنین زمان عدم استفاده از فلاش است. در اینجا به چند مورد از زمان هایی که نباید از فلاش اکسترنال استفاده کرد می‌پردازیم.

رویداد های بزرگ

در بسیاری از رویدادهای بزرگ مثل نمایش های تئاتر، همایش ها و کنسرت ها امکان استفاده از فلاش وجود ندارد زیرا نور فلاش باعث آزار گروه اجرا کننده می شود و توجه تماشاگران را از موضوع اصلی منحرف می کند. همچنین باعث خراب شدن نورپردازی صحنه می‌شود. در این شرایط می‌توان با باز کردن دیافراگم، کاهش سرعت شاتر و افزایش ایزو، میزان نور را افزایش داد.

عکاسی از کنسرت

عکاسی از کنسرت بدون استفاده از فلاش اکسترنال

عکاسی از فواصل زیاد

برد نوری فلاش اکسترنال به طور میانگین بین 3 تا 10 متر است. استفاده از فلاش در فواصل بیشتر از 30 متر استفاده معنا نخواهد داشت. بنابراین بهتر است برای عکاسی از فواصل زیاد از تنظیمات دستی برای نورپردازی استفاده نماید.

عکاسی از فواصل دور

عکاسی در فضای بزرگ با استفاده فلاش اکسترنال

عکاسی در شب

استفاده از فلاش در شب باعث می‌شود پیش زمینه ای روشن و در معرض دید داشته باشید که جذاب نخواهد بود. با استفاده از ایزو می‌توانید عکس های جذاب تری در شب ثبت کنید.

عکاسی در شب

عکاسی در شب بدون استفاده از فلاش اکسترنال

لوازم جانبی فلاش اکسترنال و اصلاح کننده های نور

می توانید از ابزارهای متعددی برای اصلاح نورپردازی و تأثیرگذاری نور بر سوژه استفاده کنید. این اصلاح کننده های نور (Modifiers) دارای اشکال و اندازه های گسترده ای هستند و همه آنها به روش های مختلف نور را بهبود می‌دهند.

دیفیوزر ها

متداول ترین نوع اصلاح کننده نور، دیفیوزر یا پخش کننده است. این دیفیوزرها با قرار دادن یک جعبه یا لایه نیمه شفاف در مقابل فلاش کار می‌کنند. بدین ترتیب دیفیوزر ها باعث می‌شوند تا نور نرمتر و یکنواخت تر و با کنتراست کمتر از فلاش پخش شود.

دیفیوزر-فلاش-اکسترنال-گودکس

دیفیوزر-فلاش-اکسترنال

سافت باکس کوچک Mini Softbox

همانطور که از نام آن مشخص است، نسخه کوچکتری از سافت باکس است که مخصوصاً برای استفاده با فلاش روی دوربین طراحی شده است. یک سافت باکس، فلاش را به یک منبع نور بزرگتر و نرمتر تبدیل می‌کند تا از شدت سایه ها بکاهد و کیفیت نور پیچیده‌تری تولید کند. سافت باکس های کوچک با اشکال متفاوت، در چشم افراد کچ لایت های مختلف ایجاد می‌کنند.

سافت-باکس-کوچک-فلاش-اکسترنال

اکتاباکس-فلاش-اکسترنال

گریدها و  زنبوری ها

گریدها کنترل زیادی بر نور دارند و باعث می‌شوند نور خروجی از فلاش با قدرت کمتر ساطع شود. ساختار لانه زنبوری به کاهش انتشار کلی نور و تمرکز آن در پرتوی خروجی کمک می‌کند. گریدها غالباً در مجموعه ای از اندازه ها یا درجه ها در دسترس هستند.

گرید-برای-فلاش-اکسترنال

زنبوری-فلاش-اکسترنال

اسنوت ها

گریدها و اسنوت ها و ترکیب دوتایی آنها به دلیل محدودیت در انتشار نور، نور سخت تر، با کنتراست بیشتر و سایه های چشمگیر تری ایجاد می کنند.

اسنوت-فلاش-اکسترنال

فیلترهای رنگی و ژل ها

از فیلترها و ژل های رنگی برای تغییر رنگ نور تولید شده استفاده می شود. آنها روی سر فلاش قرار می‌گیرند. بیشتر فلاش ها نوری متعادل (بین 5000 تا 6000کلوین) ساطع می‌کنند که برای اهداف عمومی مناسب است. وقتی در شرایط نوری مختلط کار می‌کنید، مثلاً در اتاق‌هایی با نور فلورسنت یا تنگستن، تفاوت رنگ نور بین فلاش و نور محیط بسیار بیشتر نمایان خواهد شد. با پوشاندن فلش خود با یک ژل رنگی، می‌توانید دمای رنگ را متعادل کنید.

فیلتر-و-ژل-برای-فلاش-اکسترنال

جمع بندی

به خاطر داشته باشید تنها راه آسان شدن عکاسی و کار کردن با تجهیزات جانبی مانند فلاش ها، تمرین بسیار است. با تمرین می‌توانید عکاس خوبی شوید و به راحتی عکس های شگفت انگیز بگیرید. فقط کافیست دنیای پیرامون خود را کمی دقیق تر ببینید.

تلاش کردیم تا در این مقاله، به زبان ساده ویژگی ها و نحوه استفاده از فلاش اکسترنال را برای شما شرح دهیم. خوشحال خواهیم شد اگر تجربیات خود در استفاده از فلاش های اکسترنال را با ما درمیان بگذارید.

9 دیدگاه در “چگونه با فلاش اکسترنال عکاسی کنیم؟

  1. علی گفت:

    ممنون خیلی کامل بود

    برای ارتباط بیش از ۵ متر نیاز به فرستنده و گیرنده هست؟ فاصله نزدیک خوده فلاش اکسترنال با دوربین (سونی) مچ میشه؟ درست متوجه شدم؟!

  2. نادر گفت:

    سلام،من یک فلاش canon speed light 580exII دارم خواستم بدون برای اینکه فلاش رو جدا از دوربین بتونم استفاده کنم فقط نیاز به فرستنده دارم یا باید گیرنده هم بگیرم،

    1. بهنوش انصاری گفت:

      سلام
      وقت بخیر
      بله باید گیرنده هم تهیه کنید و یا رادیو فلاش( دارای گیرنده و فرستنده) بگیرید.

    2. پیمان امیری گفت:

      دوست عزیز اگربرای فواصل نزدیک میخواهید فلاش رو استفاده کنید میتونید بدون فرستنده و با فعال کردن و استفاده از سنسور نوری داخلی فلاش اکسترنال اینکار ر انجام بدید بطوری که نور فلاش خود دوربین به فلاشاکسترنال برسه ولی برای فواصل زیاد بیش از ۵ متر حتما نیار به فرستنده دار ید

  3. نادیا گفت:

    چه مقاله ی خوب ‌و کاملی بود ممنون ازتون.

    1. پانته آ گفت:

      خوشحالیم که از مقاله راضی هستید 🙂

  4. الهام حسنی گفت:

    خیلی ممنون از توضیحات کاملتون.

  5. نیلوفر آقاابراهیمی گفت:

    خیلی جامع و کامل بود خوندم استفاده کردم و کلی از ابهامات برام رفع شد
    ممنون

    1. پانته آ گفت:

      ممنونم از نظرتون 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...